Safari njema! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Safari njema! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Safari njema!

Door: annaenalbert

Blijf op de hoogte en volg Anna

20 Mei 2012 | Kenia, Nangina

We zijn er de afgelopen weken tweemaal tussenuit geweest.
Begin mei zijn we afgereisd naar Molo, zo’n 350km van Nangina (ong 8 uur hobbelen in een volgepropte matatu). In Molo hebben we een mede-VSO’er bezocht: “dr Bob”. Dr Bob is een gepensioneerd kinderarts afkomstig uit Schotland. Twee dagen lang hebben we op zijn children’s ward gesnuffeld, heeft hij zijn ervaringen in Kenia met ons gedeeld, en onze USB sticks volgeladen met allerlei interessante documenten die wij in ons eigen ziekenhuisje kunnen gebruiken.

Het tweede uitje was samen met een aantal andere VSO collega’s naar “Il Ngwesi”. Il Ngwesi is gelegen in een natuur reservaat waar zo’n 5000 Masai wonen. In het reservaat lopen ook “gewoon” wilde dieren rond. “Il Ngwesi” is een lodge die opgezet is als “community tourism” en heeft als doel de lokale Masai gemeenschap minder afhankelijk te maken van veeteelt. Het leven van de veeteelt geeft geen vast inkomen en is risicovol, daarnaast zijn er regelmatig conflicten tussen stammen vanwege het vee. De lodge is op een heuvel gelegen, en heeft prachtig uitzich op het reservaat. De “kamers” zijn geheel open, zodat je vanuit je kamer uitkijkt op een drinkplek, waar giraffen en olifanten voorbij trekken.

Op de terugweg werd Anna helaas ziek...voedselvergifteging. Een dag later werd Albert ziek. We waren op doorreis in Nairobi, en hebben daar wat langer moeten verblijven voordat we de terugreis naar Nangina konden ondernemen (Nina en Rembrandt: bedankt!). Op deze wijze hebben we een heus prive ziekenhuis “The Nairobi Hospital” 3 maal (waarvan 2 maal ‘s nachts aan het infuus) mogen aanschouwen. Wat een wereld van verschil met ons ziekenhuis... Het was een ziekenhuis volledig te vergelijken met een modern Nederlands ziekenhuis.

Nog een nieuwtje: we zij niet zwanger, maar wel verhuisd! We wonen nu op het ziekenhuisterrein zelf, wat inhoudt dat we dichter bij het ziekenhuis wonen. Dit is prettiger als we er ‘s avonds of ‘s nachts naar toe moeten in het donker. Het huis waar we nu in wonen is een stuk groter, het heeft 4 slaapkamers, een woonkamer, een ruime keuken, én een badkamer met douche (!). Dus ruimte genoeg om gasten te ontvangen;-) We zullen wat foto’s maken wanneer we het wat hebben ingericht.

Tot de volgende keer!

Anna & Albert

• 20 Mei 2012 - 10:21

Patries:

Haay! Ziet er super uit, zeg. Mooi dat jullie kunnen genieten tussen het werken door. Gaaf hoor al die wilde dieren!
    Er is een kaartje naar jullie onderweg dus ik hoop dat het adres nog klopt... Anders moeten jullie maar even bij het vorige huis vragen.
    Fijn dat de zorg toen jullie het nodig hadden, goed geregeld kon worden. Voortaan gewoon maar niet meer ziek worden... ;-)

Groetjes uit 010!

Ps. Feyenoord is boven Heerenveen geeindigd :-)

• 21 Mei 2012 - 07:32

Sape:

Ai. Dit komt wel erg hard binnen. Genieten geblazen. Jullie in real life. Wij van jullie fotootjes. JARRE!

• 21 Mei 2012 - 15:54

P&P&W:

Hee A&A, fijn dat jullie weer wat fris en fruitig rondlopen;) en wat een foto's!!
    Krijg al zin om jullie op te zoeken!
    Alles is geregeld voor SvO en volgende week ga ik ook eindelijk aan de slag..
    Veel liefs, ook van een jeuzelende W;)

• 24 Mei 2012 - 17:32

Tjal:

Heerlijk, om deze prachtige foto's te zien. Het is ziet er echt fantastisch uit. Kan niet wachten om bij jullie langs te komen. Maar tot die tijd graag meer van deze verhalen en foto's
    Geeft wat afleiding bij het werk ;)

• 27 Mei 2012 - 12:48

Jordy & Stephanie:

Mooi verhaal weer! Lijkt me trouwens redelijk 'uncool' om ziek te worden aldaar...
    Hier alles prima, werkende leven tokkelt geruisloos verder. Lonely Planet Kenia is inmiddels besteld dus de eerste voorbereidingen zijn al gemaakt!
    Tot Augustus en tot die tijd de mooie verhalen blijven sturen.

Groeten, Jordy & Stephanie

• 31 Mei 2012 - 21:14

Tjeerd Visser:

Hoi Anna en Albert,
    Zo te zien hebben jullie dezelfde temperatuur als bij ons in Montazeau. Voor ons gepensioneerden is dat lekker maar als je moet werken is dat heel wat anders. Ik heb met bewondering jullie verhalen gelezen en natuurlijk een en ander van je mem gehoord. Ik herken een en ander uit de jaren 70-80 dat we in Afrika waren. We wensen je alle goeds, plezier en goeds toe.
    Liefs, Tjeerd en Franklin

• 01 Juni 2012 - 17:09

Jan En Gea, Sneek:

Hallo Albert en Anne,

Geweldige leuke foto's, die wij gezien hebben.
    Afgelopen woensdag 30 mei zijn jouw mem en ik naar een openluchtspel in Blauhus geweest. We hebben ons heel goed vemaakt en heel veel gelachen.
    Op 3juni ben je jarig Albert.
    Wij feliciteren jou met je ? verjaardag en Anne krijgt ook de felicitaties van ons. Veel groeten van ons, Gea

• 03 Juni 2012 - 10:54

Tante Klaske:

Het is vandaag 3 juni, dus van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Albert je bent nn 30 jaar een mooie leeftijd. Geniet samen met Anna van deze dag.
    Ik verslag een tijdje geleden al gelezen
    Inmiddels zijn jullie hopelijk de voedsel
    vergiftiging allang vergeten.
    Fijn dast jullie nu wat meer confort en meer ruimte hebben.
    Mooie foto's en veel plezier en met succes met het werk daar.
    tante Klaske en omke Wopke

• 03 Juni 2012 - 18:55

Berend En Melanie:

Ha Albert en Anna,

Vandaag een belangrijke dag: het vierde decenium is aangebroken! Van harte Albert en nog vele jaren erbij! Wij zijn benieuwd hoe de dag gevierd wordt, ook met ugali? ;-)

Maak er een mooi feest!

Grt. Berend en Mel

ps. elfstedentocht afgelopen maandag was een groot succes! Mooi weer en een prachtige dag gehad: nu op naar de EK!

• 03 Juni 2012 - 20:02

Anneminke En A-L.M.:

Ha Albert en Anna,

Albert van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat een mooi verslag en foto's, erg leuk om dat met jullie mee te beleven. Hier gaat alles zijn gangetje, Antje-Lotte is nu een echte peuterpuber maar wel een kleine knuffelbeer, wel gezellig. Jurgen is onderweg naar Kuwait. Ook de felicitaties van Omke Piet, is nog niet zo handig met de computer.

groetjes, Jurgen, Anneminke en Antje-Lotte

• 04 Juni 2012 - 09:18

Sape:

Tsjalsma,

dagje te laat, maar ik had een goede reden: was gisteren druk met een Ikeakast..

Fan herte lokwinske jonge!

• 10 Juni 2012 - 16:08

A.Algra:

Hallo Albert en Anne
    .Vorige week was Mem bij ons op bezoek.Heel gezellig.zij heeft ons natuurlijk ook het één en ander van jullie laten weten.Kunnen dat in de reisverslagen ook lezen.en wat een prachtige foto's krijgen wij te zien. We hebben veel bewondering voor, waar jullie zoal mee bezig zijn.we wensen jullie verder alle goeds.met onze hartelijke groeten Fam:Algra Sneek

• 11 Juni 2012 - 17:42

Omke Keimpe:

ha Anne en Albert..
    Allereerst Albert nog gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    het is een beetje laat maar ik ben de laatste weken niet gezond en dan vergeet je wel eens wat
    Fijn te lezen dat jullie een groter huis hebben en af en toe er op uittrekken.
    Wat het leven hier betreft gaat alles wel een beetje voort in het oude spoor en zodra ik mij beter voel dan vertel ik wel wat meer.
    wat wij bijzonder fijn vinden is om op deze manier jullie een beetje te volgen.
    de groeten van tante Pieta en omke Keimpe.

• 12 Juni 2012 - 08:16

Karel En Engelina:

Albert, allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. In gezondheid nog maar heel wat jaartjes erbij.
    Prachtige foto's ook.
    Veel succes met jullie werkzaamheden. Zelf deze week ondervonden dat een goede dokter goud waard is.