Sema? Poa! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Sema? Poa! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Sema? Poa!

Door: annaenalbert

Blijf op de hoogte en volg Anna

28 April 2012 | Kenia, Nangina

Inmiddels zijn we een paar weken verder, en begint het leven hier aardig te wennen.
Na een aantal maal hermeubileren, zijn we nu tevreden over de opstelling in de woonkamer. Ons huisje voelt nu echt als “thuis”.
Albert is druk bezig met het aanleggen van een moestuintje. Het is echter wel een uitdaging om het te doen, want met de kippen en apen rond het huis worden de zaadjes snel weggepikt.
Wat het eten betreft breiden we ons menu uit richting de traditionele gerechten, zoals “ugali”. Dat is maisbloem, wat je mengt met water tot het een homp wordt. Vervolgens pak je wat van de homp, kneed het wat tot een soort van bolletje, dat je dipt in een groente en saus mengsel. Best lekker. Onze collega’s hebben ons geprobeerd over te halen om een andere traditionele delicatesse te proeven: vliegende mieren met ugali (uiteraard). Het is een prijzig lekkernij. Dit begrijpen we niet echt, want op een avond hebben we zo’n 50 stuks doodgeslagen, en lagen ze bij ons thuis voor het oprapen. Misschien kunnen we een handeltje beginnen binnenkort.
Op het werk vinden we ook aardig onze draai. Aangezien het een klein ziekenhuis is kennen we de meeste medewerkers bij hun naam. Wij zijn inmiddels omgedoopt, en hebben traditionele Luhya (de stam hier in de regio) namen gekregen. Anna: dr. Nabwire (“degene die in de nacht is geboren”), en Albert: dr.Wandera (“degene die met een navelstreng om zijn nek is geboren”-of dit klopt weten we niet, misschien kan Albert’s mem dit verifieren?). Deze week hebben we een stap in de goede richting gezet: we zijn benoemd tot actieve leden van het “QIT” (=qualityimprovement team). Albert als vice-voorzitter, Anna als hoofd onderwijs. Op deze manier hopen we wat meer inbreng te hebben in de verbetering van de kwaliteit van zorg.
Koninginnedag zullen we dit jaar niet vieren. Er is wel een feestje op de ambassade in Nairobi, maar aangezien dit eenhele dag reizen is, laten we het dit keer aan ons voorbijgaan in het vertouwen dat jullie een biertje extra voor ons zullen drinken. (mits je niet zwanger bent;-))

Groetjes,

Anna & Albert

• 28 April 2012 - 14:32

P&P&W:

Weer leuk verslag!! krijgen al zin om jullie op te zoeken !We zullen wel een extra tompouce op jullie nemen met W in speciale koninginnedag/beppe outfit.. sturen binnenkort wel een fotootje;)
    Veel liefs uit Edam!

• 03 Mei 2012 - 14:00

Eveline:

Hoi Nabwire en Wandera,

Haha, klinkt goed die vliegen!! Smaakte het een beetje of hebben jullie het toch nog niet geprobeerd?
    Kun je trouwens geen net om je moestuin heen spannen? Of zouden de aapjes zo slim zijn dat ze daar gewoon toch onderdoor kunnen?

Werk ze daar! Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!

Groetjes uit Rotterdam

• 17 Mei 2012 - 08:54

Dokter B@ssio:

Hey Albertoooo en Anna, eindeljk de tijd genomen jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Zoveel herkenbaarheid met de trip naar Kameroen!! Wij (de fam Sentveld) wensen jullie heel veel sterkte, doorzettingsvermogen en vooral ook plezier toe! NB het contact met Emmanuel is gelegd, ik heb inmiddels een schoolrapport ontvangen van melvis (6e beste van de 48) en vraag hem ook om de rekening, dit omdat het ook aftrekbaar is he, je bent nederlander of niet he:-) ....en zal binnenkort je moeder hierover bellen Albert. Wij gaan naar Italie op vakantie dus dan zitten we vlak bij elkaar.....haha...CU! grtz doc b@ssio