Aan het werk in de hospitali - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Aan het werk in de hospitali - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Aan het werk in de hospitali

Door: annaenalbert

Blijf op de hoogte en volg Anna

31 Maart 2012 | Kenia, Nangina

Na onze eerste berichten over het “settlen” en het bestrijden van onze huisgenoten....hebben we inmiddels wat indrukken opgedaan op onze nieuwe werkplek: The Holy Family Mission Hospital.

Sinds vorige week zijn we begonnen met werken. We hebben een schema gemaakt, zodat we op alle afdelingen en poli’s een keertje de sfeer hebben geproefd. Het ziekenhuis heeft 100 bedden, maar die zijn lang niet allemaal gevuld. Er is een “generalward”, maternity en children’sward. Daarnaast is er een algemene poli/SEH, de HIV poli en de moeder-enkindpoli. Er is een lab met redelijke voorzieningen, een apotheek, een X-ray (echter niemand die het weet te gebruiken) en een echoapparaat (wij zijn de enige twee personen die het weten hoe het te gebruiken).

Onze collega, de medicalofficer, Nicolas, is de arts van het ziekenhuis. Hij is 30 jaar, en is hier na zijn studie door het ministerie geplaatst. Zo gaat dat als je in Kenia afstudeert. Naast de dokter zijn er 6 “clinicalofficers” die zo’n beetje de boel “runnen”. De poli’s worden nagenoeg alleen door hun gedaan, en zij doen diensten. Pas als ze er niet uitkomen, dan bellen ze de dokter wakker.
De komende weken willen we gebruiken om ons hier te orienteren en te observeren. We houden een lijstje bij (voor onszelf) waarop we ideeen/opmerkingen/suggesties opschrijven. Zodat we die straks, als we hier wat meer gevestigd zijn bij de staf kunnen bespreken. Het is sowieso de bedoeling dat we les gaan geven aan verpleging. Volgende week beginnen we al met de eerste les. Het zullen m.n. onderwerpen zijn die te maken hebben met de moeder-en kindzorg.

Ook al zijn we nog maar kort aan het werk, we hebben al de nodige boeiende ziektegevallen gezien. Maar daar zullen we een andere keer meer over schrijven.
In het lab is er ook genoeg te zien. Er wordt ter plekke malariadiagnostiek gedaan (dikke druppel) en onderzoek van de ontlasting. Dankzij een enthousiaste laborant die voor ons de interessante gevallen apart houdt gaat de microscopiekennis die we tijdens de tropencusus hebben opgedaan niet verloren…..

Groetjes

A&A

• 31 Maart 2012 - 19:31

Omke Keimpe En Tante:

het lukt ons niet om Pieta er bij te plaatsen maar goed.
    wat interssant om jullie aan het werk te zien in Kenia.
    alles echt profesioneel,zwagere vrouwe en echoo's.
    we hopen dat jullie al enigszins in geburgerd zijn de foto's geven de indruk van wel.
    niet dat we jaloers zijn maar je leven in een boeiende tijd vol met uitdagingen en dat doen jullie ook.
    de wereld is groter dan Frysân.
    dat hebben jullie ook al wel ontdek één advies ga zodoor en waar mogelijk laat ons op een afstand maar mee genieten.
    wat ons leven betreft elke dag volop genieten van de kleine dingen oa hard werken in de tuin.

• 31 Maart 2012 - 20:03

Thûs Nylân..:

Hee A&A,
    Klinkt goed allemaal!! jullie zijn volgens mij al lekker bezig. Ook mooie foto's, leuk om zo een beetje een voorstelling te kunnen maken. En gezellig al die huisdieren ;)
    Die van ons hebben morgen weer de kwartaalknipbeurt, dus worden op dit moment gekamd naast de laptop.
    Dus dikke knuffel ook van Twirre en D-Dize, liefs de Fam

• 02 April 2012 - 18:40

Rogier&Simone:

He Albert & Anna,

super leuk om jullie eerste weken na te kunnen lezen, de foto's maken het helemaal levendig! Zo te horen/zien is het 1 grote 'familie' die het ziekenhuis draaiende houdt, inclusief alle 'huisdieren'. Hier ook alles goed;
    @ Albert: heb de kasseien in Vlaanderen weer even getest; nog steeds top! Boonen gisteren gewonnen.
    Geniet ervan, tot mailens!

• 03 April 2012 - 19:46

Diane:

Hey A&A,
    ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en fotos te bewonderen. Het ziekenhuis ziet er echt goed uit! Ben benieuwd hoe mijn collega zusters daar jullie lessen vinden ;)
    Ook die logeerkamer klinkt uitnodigend. Hopelijk zijn dan alle kakkerlakken onderhand verdwenen! Hoe is de skype verbinding?? Lieve groet uit Rdam x Diane

• 06 April 2012 - 21:02

Joannes En Pjirkje :

wij hebben jullie fotos bekeken hele
    mooie beelden jullie kunnen nog wel
    bruiner worden de dames die onderzoekt zijn gekleurder dan jullie
    je moeder zet hier mooie verhalen te vertellen over jullie.het weer is hier sutterig en koud.
    groetjes uit nijland.en oant sjen.

• 13 April 2012 - 08:14

Patries:

Hay, ziet er echt Afrikaans uit! Leuk hoor. Fijn dat jullie het naar je zin hebben en de boel wellicht wat kunnen verbeteren. Hoe is het lesgeven bevallen? Willen ze wat aannemen van de blanke dokters of vinden ze dat nog een beetje gek?
    Geniet ervan samen en tot mails. Denken jullie zondag aan me ivm de marathon? :-)

Groetjes,
    patries

• 14 April 2012 - 12:11

Jordy & Stephanie:

Hujambo!
    Habari? Leuk om jullie verhalen te lezen en vooral ook de foto's te bekijken.
    Nog even een nieuwtje vanuit NL, ik ben aangenomen voor de opleiding orthopedie in Rotterdam!
    We kijken uit naar jullie volgende bericht!
    Groeten, Jordy & Stephanie

• 17 April 2012 - 12:57

Sape:

Prachtich. Goed wurk om sa no en dan efkes yn it skaad fan de bananebeam te genietsjen fan de tiid of een stikje te skriuwen foar it tûsfront. Hjir fleant de tiid foarby.
    ps. Foar wat didaktiesje tips foar het lesjaan oan de ferplegers kinne jimme my altiten berikke. Dikke tûten, ek fan Suus.

• 17 April 2012 - 13:51

Sofie:

En? Lag dit kindje een beetje netjes op de curve? Gebruik je daar ook de Verburg curve? :)