Hakuna matata - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Door: Anna en Albert

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Juni 2013 | Tanzania, Zanzibar

Timon en Pumba zongen er al van in de Lion King "hakuna matata, ge hebt geen zorgen, zorg mar dat ge geniet" en op Zanzibar is het een veel gebruikt levensmoto. Veel mensen hebben ook het beeld van tropisch relax eiland als ze aan Zanzibar denken. En hoewel het vanuit een bepaald perspectief ook zeker klopt, hebben we de afgelopen weken ervaren dat er ook een andere kant van Zanzibar is.

Sinds een maand werken we nu samen met Wenxi (een Chinese VSO arts) in Mwembeladu Hospital. Aangezien het doel van onze placement is om de verloskundige zorg te verbeteren en de operatiekamer klaar te maken voor keizersnedes, zijn we de afgelopen weken bezig geweest om dingen hiervoor te regelen. En zoals je dat in Afrika verwacht ben je daar een tijdje zoet mee. Zo moesten we meerdere keren naar de apotheker om een deel van de bestelde medicijnen op te halen, hebben we bij duikscholen en de decompressiekamer gevraagd of we zuurstof konden krijgen, hebben we bedrijfskoelkasten heen en weer gesleept door het ziekenhuis, op zoek geweest naar een digitale thermometer voor een van de koelkasten, hechtingen en katheters gekocht, formulieren en koelboxen geregeld voor de bloedtransfusies, een operatielamp heen en weer naar de werkplaats gebracht voor onderhoud en hardware stores en autogarages afgestruind om de juiste lampjes te krijgen.

Uiteindelijk is het ons gelukt om de meeste zaken te regelen en is de operatiekamer klaar voor gebruik en kunnen we binnen afzienbare tijd bloedtransfusies doen. Naast alle materiele voorwaarden is er natuurlijk ook personeel nodig om de operaties uit te voeren. Na onze ervaringen in Kenia waren wij in de veronderstelling dat we met z'n tweeën en zeker met Wenxi erbij de keizersnedes wel konden uitvoeren. Helaas was men in Mnazi Mmoja ( het grote referal ziekenhuis waar ons ziekenhuis onder valt) een andere mening toegedaan. Sinds deze week komt er elke dag een anesthesist en een arts vanuit Mnazi Mmoja om ons 'bij te staan' met de keizersnedes. De anesthesist en arts zijn alleen beschikbaar tijdens kantooruren, mocht een barende vrouw, die zich niet aan kantooruren houdt, op een ander moment komen, dan moet ze worden doorgestuurd naar Mnazi Mmoja voor een keizersnede. Zodoende kunnen we nog niet de 24 uurs zorg leveren die noodzakelijk is voor een goed functionerend maternity ziekenhuis.

Toch hebben deze ontwikkelingen ook een positieve kant. Sinds we begonnen zijn met werken, heeft het ziekenhuis zich ontwikkeld van maternity home naar maternity hospital. De operatiekamer is functioneel en wordt bemand door lokaal personeel. Dat klinkt toch als een hele duurzame ontwikkeling, waarmee onze aanwezigheid nu al niet meer nodig lijkt te zijn. Daarnaast is het wel zo dat een functionele operatiekamer nog niet betekent dat de verloskundige zorg in het ziekenhuis beter is geworden.

Naast deze strubbelingen op het werk, lukt het ons gelukkig ook om de andere, meer bekende, kant van Zanzibar mee te maken. Enkele weken geleden hadden we bezoek van Jelle, Diane en Carin. Het was erg gezellig om hun als logees te hebben en we hebben leuke uitstapjes gemaakt. Daarna zijn we nog een keer een weekend in the guesthouse van een kennis geweest in Matemwe, aan de oostkust. En zijn we voor Albert zijn verjaardag een nacht in een mooie lodge in Kizimkazi geweest, waar we de kans kregen om met dolfijnen te zwemmen. Een ontzettend bijzondere en mooie ervaring!

Al met al blijven we ons best doen om de zorg in het ziekenhuis te verbeteren en hebben we voldoende mogelijkheden om af en toe de zinnen te verzetten!

Liefs

Anna en Albert

• 06 Juni 2013 - 14:05

Patricia:

Ha wereldreizigers,
    wat een verhalen weer. Jullie zullen nooit op dezelfde manier naar een OK kijken als voor deze reis! Wel mooi om te zien hoe jullie met weinig middelen toch uiteindelijk een OK operationeel kunnen krijgen. En fijn om te merken dat het (waarschijnlijk) voor de lange termijn gaat werken!

Hou vol met alle Afrikaanse taferelen, hopelijk blijft de voldoening komen en blijven de veranderingen van lange duur. Hakuna Matata! :)

Groetjes,
    Patries

• 06 Juni 2013 - 21:52

Carin:

Hoi Anna & Albert,
    Leuk om jullie verhaal te lezen, temeer omdat ik precies voor me zie waar jullie zijn! :) goed te horen dat jullie zoveel hebben kunnen regelen en tussen de regels door lees ik ook dat daarbij jullie geduld op de proef wordt gesteld (pole pole). Af en toe met dolfijnen zwemmen lijkt me dan ook een goeie manier om even lekker te ontspannen en te genieten! Zou zo wel weer even bij jullie willen zijn! Gelukkig heeft de zon Nederland uiteindelijk kunnen vinden, dus kunnen de slippertjes eindelijk gedragen worden :) succes met alles! Kwahiri!

• 06 Juni 2013 - 23:20

Diane:

Hey A&A
    leuk om jullie verhaal te lezen. Goed dat jullie je vooral blijven richten op de positieve dingen :) Die mini-vakantie ziet er heel goed uit! Prachtig. Wij zijn inmiddels weer helemaal "geland" in Nederland. Zo fijn om weer in ons eigen huis te zijn. Helaas ben ik nog niet aan het werk vanwege een vervelende souvenir uit Zambia (ja dat beest ja ;) ) Dus nog zeker 2 weken vrij.
    Hoe zit de bank? al een vaste plek?

tot snel
    liefs uit Rotterdam

• 07 Juni 2013 - 12:45

Eveline:

Goed werk zeg! En Albert, jij ook nog van harte gefeliciteerd!

Liefs, Eveline

• 11 Juni 2013 - 20:42

Berend:

Ha A&A,

Ik zoek nog naar vindingrijke medewerkers voor mijn team :-) Volgens mij hebben jullie al heel wat bij elkaar geritseld en gesleuteld. Goed dat er vooruitgang in jullie werk zit. Kleine stapjes, maar o zo belangrijk.

Wij zijn trots op jullie! Geniet ook van de mooie dingen, het ziet er fantastisch uit!

Grt. Berend en Mel

• 13 Juni 2013 - 18:36

Jordy & Stephanie:

Habari ako docs!?

Goed werk daar! Mooi om te lezen dat de OK operationeel is met hulp van zuurstoftanks van duikscholen! Dat kan alleen in Afrika!

Succes verder en laat de verhalen maar komen!

Groetjes, Jordy & Stephanie