Groetjes uit Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Groetjes uit Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Zanzibar

Door: Anna en Albert

Blijf op de hoogte en volg Anna

01 April 2013 | Tanzania, Zanzibar

Beste familie en vrienden!

Met de muziek van de buren op de achtergrond, zitten we in onze slaapkamer te lezen. Het is nog even wennen, de eerste week op Zanzibar.

Zoals de meesten van jullie weten, zijn we in maart drie weken thuis geweest. Zo konden we weer bijkletsen met familie en vrienden, zien hoeveel Wytske is gegroeid en dat ze al kan lopen, en naar een trouwerij gaan van goede vrienden. Vorige week zondag zaten we alweer bepakt in het vliegtuig naar Dar es Salaam.

Dar es Salaam is voor Albert bekend terrein, aangezien hij daar 9 jaar geleden onderzoek heeft gedaan. Toch was het meteen duidelijk dat de ontwikkeling niet stil heeft gestaan en dat Dar es Salaam zich in razend tempo ontwikkeld. Vele Westerse producten zijn er te koop en ook in Dar es Salaam hebben ze last van files.

De eerste twee dagen hadden we een korte introductie op het VSO kantoor en maakten we kennis met andere vrijwilligers die dat weekend waren aangekomen. Vervolgens konden we de grote oversteek maken met al onze bagage. Op zich prettig dat we twee keer 23 kilo mochten meenemen van de KLM, maar op dat soort momenten heb je er toch wat spijt van. Met een koffer, backpack en rugzak per persoon sjouwen is wat een gedoe. Gelukkig waren er "dragers" die ons hielpen met de bagage. Aangekomen op Zanzibar werden we opgehaald door Mary. Zij is voor ons de contactpersoon bij het ministerie van Gezondheidzorg (Ministery of Health=MoH) en werkt voor Danida (het Deense ontwikkelingsprogramma). Vol enthousiasme werden we ontvangen en vertelde ze ons over het huis dat ze had gevonden vlak bij het ziekenhuis.

Ons huis is een opmerkelijk roze gebouw aan een drukke doorgaande weg. We wonen op de eerste verdieping van een twee etagewoning, met een dakterras. De woning heeft twee slaapkamers, een woonkamer, eetkamer, keuken en douche/ toilet! Dus inderdaad ruimte genoeg als er mensen langskomen. De eerste indruk van het huis was erg positief, maar gedurende het Paasweekend kwamen we er achter dat er toch wel wat kanttekeningen waren. Niet alleen de weg is druk, maar ook de buurt brengt de nodige decibellen voort. In de dicht bevolkte woonwijk speelt het merendeel van het leven zich buiten. Ondanks de drukte is het wel gezellig en worden we altijd hartelijk begroet als we op straat zijn. Daarnaast is onze buurman bakker, waardoor we elke ochtend opstaan met de geur van vers brood.

Voor het Paasweekend werden we door Mary nog mee op sleeptouw genomen om de nodige mensen een hand te geven. Nadat we langs waren geweest bij de baas van het ziekenhuis, hoofd van de afdeling, permanent secretary van het MoH en de vice minister van het MoH, konden we genieten van het Paasweekend. Helaas werd dit vooral gevuld met schoonmaken, al hebben we ook de stad wat kunnen verkennen. Het strand hebben we nog niet gezien, maar daar zal komend jaar hopelijk nog wel tijd voor zijn!

Morgen aan het werk, we zijn benieuwd en houden jullie op de hoogte.

Liefs

Anna en Albert

• 01 April 2013 - 19:50

Diane :

Hierbij meteen de eerste reservering! Tot over een paar weken :) Zie er naar uit om jullie te zien/spreken
    xx uit Macha

• 01 April 2013 - 20:17

Eveline:

Veel succes ook daar!

• 01 April 2013 - 22:37

Patries:

Haha, mooi roze is niet lelijk :)
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Succes met jullie weg vinden de komende weken, en tot mails!

Groetjes uit Breda,
    Patriess

• 02 April 2013 - 04:17

Jordy & Stephanie:

Hi doc's!
    Ziet er goed uit dat roze huis van jullie, nu zien jullie vast alles door een roze bril!
    We zijn benieuwd naar jullie ziekenhuisverhalen, het wordt vast weer een mooi avontuur!
    Groetjes uit Thailand

• 02 April 2013 - 13:34

Arnoud&Harriët:

Hi there!
    Leuk jullie eerste bericht uit Zanzibar te lezen.
    Jullie hebben een mooi onderkomen. We houden het nog in gedachte als honeymoon bestemming :-).

Suc6 daar!

Groetjes
    Noud en Jet

• 07 Mei 2013 - 10:49

Barbara Lagendijk:

Hallo Albert,
    Hier even een groet uit het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Heel leuk om te volgen wat jullie doen.
    Ben zelf ook wel op zanzibar geweest, prachtig eiland met tegenstellingen. Je weet vast wel dat Freddy Mercerie van Queen hier geboren is.
    Wij wensen jullie een goede tijd en blijven graag lezen over jullie wel en wee. Ik zal het ook aan Dr Mahabier laten zien. Als we nog iets voor je kunnen doen laat het dan weten.
    Lieve groet Barbara van de POK