Watoto wengi! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Watoto wengi! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Watoto wengi!

Door: annaenalbert

Blijf op de hoogte en volg Anna

01 Juli 2012 | Kenia, Nangina

Tijd voor een update. Watato wengi betekent “veel kinderen”. Dit zullen we zo verklaren…

Vorige week zijn we op stap geweest. We hebben onze diensten verleend aan een organisatie waar een mede-VSO’er voor werkt. De organisatie heet “The Nasiotrust” , en houdt zich bezig met wezen waarvan een of beide ouders zijn overleden aan HIV/AIDS. Deze organisatie heeft twee “daycare centres” waar in totaal zo’n 200 kinderen, in de leeftijd van 4-12 jaar, les hebben en te eten krijgen. Wij werden gevraagd om “medical check-ups” te doen bij deze kinderen. Het was nogal doorwerken, maar we hebben deze 200 kinderen, in twee dagen met z’n tweeen “medisch gekeurd”. Wegen, meten, is er sprake van bloedarmoede, hoe is het gebit, zijn er afwijkingen aan het hart? Indien we twijfelden, of we ontdekten iets wat “niet pluis” was, schreven we een doorverwijzing naar een kinderarts. Het was erg leuk om te doen.

Terug in Nangina na ons uitstapje viel op dat onze Paka wat dikker was geworden…ze is zwanger! We twijfelden eerst, maar we hebben haar gisteren onderzocht en bij palpatie van de uterus voelden we foetale delen en foetale bewegingen, met de stethoscoop konden we de hartslag van de foetus horen (meerdere waarschijnlijk…). We verwachten ergens in de komende weken kleine “pakatjes” (paka=kat in Swahili). Dit verklaart wel Paka haar enorme eetlust, haar kroelgedrag en het feit dat ze alle kasten afstruint om waarschijnlijk er een verloskamertje van te maken…We hebben geen van beide ervaring met kattenbevallingen, maar het schijnt wat vlotter te gaan dan bij mensen. We weten ook niets over haar obstetrische (=verloskundige) voorgeschiedenis. We zullen het zien.

Tot de volgende keer!

Groet,
Anna&Albert

• 01 Juli 2012 - 11:27

Jelle:

yo! wanneer is Paka uitgerekend?

• 01 Juli 2012 - 16:24

Sape:

Jojo,

wat super. En bedankt ook voor de feauteaus.. Meesterlijk avontuur voor jullie. Geniet ervan!

• 06 Juli 2012 - 09:27

Tante Klaske:

Nog even terug komend op het vorige verslag.Dit onderkomen likt een stuk aantrekkelijker dan het eerste. Fijn dat jullie nu wat meer ruimte hebben.
    Leuk dat er zomaar een kat is aankomen lopen en ook nog stout is geweest door onverwacht zwanger te zijn. Albert weet misschien nog dat ze thuis een kat hebben gehad nl. Molly.
    Die is door ons geadopteerd aan gezien Mollly niet meer in Nijland kon blijven. Hopelijk vinden jullie een goed plekje voor de jonkies. Misschien vinden jullie een oplossing voor dit probleem,want anders zit je elk halfjaar met jonge katjes.De foro's zijn erg mooi ook met de hele rits kindjes groet tante Klaske