Tunafanya kazi hospitalini! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Tunafanya kazi hospitalini! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Tunafanya kazi hospitalini!

Blijf op de hoogte en volg Anna

29 Juli 2012 | Kenia, Nangina

Het werd weer tijd voor een update! Het is inmiddels eind juli. In west Kenia is dit het “koude” seizoen en het is inderdaad relatief “fris” en het regent regelmatig. Maar dit is niet verkeerd voor Albert zijn moestuintje. Aangezien deze werd bedreigd door kippen/apen/varkens is Albert druk bezig met het bouwen van een omheining van kippengaas. Het is allemaal redelijk wat werk, maar hopelijk levert het straks wat op. Voor nu laat de oogst nog op zich wachten, maar hopelijk hebben we binnenkort komkommers!

De kleine pakatjes groeien en groeien. Sinds vorige week hebben ze hun ogen open en sinds enkele dagen lopen ze steeds harder en verder rond in huis. Dit rondlopen kan nogal problematisch zijn want je moet uitkijken dat je eentje niet op de staart trapt. We zullen een hekje (baby traphekje) maken zodat ze binnen een bepaald terrein vrij kunnen rondlopen zonder voor hun leven te vrezen.

Naast al deze buitenschoolse activiteiten zijn we ook op het werk druk in de weer. We zijn nog steeds bezig met lesgeven en het invoeren van een protocollen. Daarnaast zijn we een project gestart om zwangere vrouwen aan te moedigen om in het ziekenhuis te komen bevallen. Omdat de mensen in de regio erg arm zijn, is er voor hun een hoge drempel om in het ziekenhuis te bevallen. Hierdoor komen veel patiënten pas (te) laat of helemaal niet naar het ziekenhuis. Door de vrouwen van een verzekering te voorzien willen we voor zwangeren de drempel verlagen om naar het ziekenhuis te komen als er iets mis is tijdens de zwangerschap, en om veilig te kunnen bevallen. Het project, “Mamma-care” genaamd, staat nog in de kinderschoenen en we moeten kijken hoe toepasbaar het is in de praktijk.
Het klinische deel van het werk blijft wisselend qua drukte en met “ ups en downs”. Een succes was een ongecompliceerd bevalling van een tweeling, die we samen hebben gedaan. Dit is vaak een spannend geheel, zeker omdat de eerste baby er in stuitligging uitkwam (met de billen eerst). Maar alles ging goed en er werden twee gezonde jongetjes geboren.

Als leden van het “Quality Improvement Team” zijn we ook in de weer met een aantal projecten. Een daarvan is het “vuilnisophaal project”. Op het woonterrein voor personeel van het ziekenhuis is het gebruikelijk dat iedereen een gat graaft in zijn tuin en er vervolgens de vuilnis in gooit, en na een tijdje verbrandt. Je zult begrijpen dat dit veel vuilnisoverlast en stank geeft. We hebben een project opgezet om het vuilnis in containers te verzamelen, en eens per week op te laten halen, en naar de grote verbrandingsoven van het ziekenhuis te brengen. De administrator van het ziekenhuis heeft het project al goedgekeurd. Maar voor het in te voeren willen we eerst wat onderwijs geven over het afval scheiden, en de nadelige effecten van “ non-degradable waste” zoals plastic op het milieu.

Verder hadden we vorige weekend in Kisumu nog een aangename verrassing toen we een “oude bekende” tegenkwamen: de Saab 900!!

Groet,
Anna&Albert

• 29 Juli 2012 - 21:47

Mem:

We lezen en zien nog wel eens jullie oogst van de tuin. Ja dieren daar kun je veel last van hebben,hier zijn de plaaggeesten slakken en rupsen.

Leuk die projecten, hoop dat ze goed resultaat opleveren.

Zal jullie een goed gevoel geven weer eens een SAAB te zien, geeft je een echt thuisgevoel

Mem.

• 30 Juli 2012 - 10:26

Margreet Trip:

Hoi!! Erg leuk om te lezen over jullie ervaringen in Kenia! Super dat jullie samen de tweeling op de wereld hebben gezet. Succes met alles wat jullie doen. Groetjes van jullie collega-tropenarts aan de Thai-Birmese grens!

• 30 Juli 2012 - 10:27

• 30 Juli 2012 - 10:59

• 30 Juli 2012 - 11:40

Jelle:

en hebben jullie m meteen gekocht die SAAB? Kan je met eigen vervoer op SAAB safari! Binnenkort uitgebreider bericht vanuit Rdam,

• 30 Juli 2012 - 11:41

Jelle:

Oh ja, eerste goud is binnen, Marianne Vosssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss!

• 30 Juli 2012 - 12:14

• 30 Juli 2012 - 12:14

• 30 Juli 2012 - 12:16

• 30 Juli 2012 - 12:50

Eveline:

Goed werk zeg! Er gaat vast niks boven komkommers uit eigen tuin, smakelijk eten alvast :)

• 31 Juli 2012 - 14:00

Ellen&Niels&meiden:

Goed bezig! Wel gek dat wij hier juist aan het strijden zijn om de thuisbevalling te behouden hehe... ;)
    Hier alles heerlijk, morgen weer eerste spreekuur, jee! X

• 31 Juli 2012 - 19:43

Annaalbert:

ha Anna en Albert.
    tante Pieta vindt het maar knap om een tweeling op de wereld te zetten.
    jullie zijn dus al gekwaiifieerde artsen.
    ik zie het al voor mee hoe Albert bezig is met het maken van een om heining.
    verder is het prettig om te lezen hoe jullie allerlei projecten ontwikkelen en actief zijn.
    binnenkort zullen we een kaarsje voor jullie aansteken.
    groeten van omke Keimpe en tante Pieta.

• 20 Augustus 2012 - 14:11

Dr Mahabier, Corrie En Barbara:

Hoi Albert, we zijn druk op de pok bezig vanmiddag maar hebben met veel plezier je verslag gelezen.
    We zijn bere trots op jou! Geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal doen.
    We gaan je zeker volgen.
    Je brief is goed ontvangen in het ziekenhuis.
    Veel liefs van ons. Chander,corrie,barbara
    Het POK team

• 22 Augustus 2012 - 22:33

Berend:

Ha A&A,

Goed bezig daar zeg! Helemaal ecologisch verantwoord :-) Heel toepasselijk nu ik AL Gore's Inconvienant Truth vanavond op TV zag...

Keep up the good work!

Grt. Berend

ps. als het goed is ontvangen jullie niet alleen digitale post ;-)