Skills sharing - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu Skills sharing - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

Skills sharing

Door: Anna en Albert

Blijf op de hoogte en volg Anna

17 Februari 2013 | Kenia, Nangina

Beste familie en vrienden,

Zoals sommigen van jullie misschien nog weten van VSO-promo vorig jaar, is het motto van VSO: Sharing Skills, Changing Lives. Meer dan vorige maanden, stond februari in het teken van dit motto.

Zo'n twee weken geleden ontving het ziekenhuis bezoek van een groep Duitsers. Twee van hen, dr.Flohr en zijn vrouw Catherine, hebben hier zo'n 20 jaar geleden gewoond en gewerkt. Zij hebben al die tijd contact gehouden met het ziekenhuis. Dit keer was het doel van hun bezoek om te oriënteren hoe ze het ziekenhuis het beste konden helpen. Dr. Flohr heeft een fonds ter ondersteuning van het Nangina Hospital. Zij willen echter actiever zijn op dit vlak, vandaar dit bezoek. De groep bestond behalve dr.Flohr (gynaecoloog) en Catherine (verpleegkundige), uit een traumachirurg, operatieassistente en een anesthesiemedewerker. Ze hebben vier dagen lang "rondgeneusd" en volop Nangina hospital beleefd, want we hadden weer een hoop interessante en soms lastige gevallen. We waren maar al te blij dat we een gynaecoloog en traumachirurg in de buurt hadden voor deze paar dagen, die we om advies konden vragen. Naast advies, kreeg Albert ook nog een opfriscursus over het gebruik van een externe fixateur ( waarmee je botbreuken kunt behandelen). Na het schoon prepareren van een koeienpoot, werd er geoefend. Dit viel nog niet mee, maar Guido(de traumachirurg) verzekerde ons dat een koeienbot veel harder is dan dat van een mens, dus dat zou wel goed komen.
Daarnaast waren ze erg geïnteresseerd in onze ervaringen en bevindingen en onze mening hoe het ziekenhuis het best ondersteund kan worden. We hebben aan hun het "Mama-Care" project gepresenteerd, waar ze erg enthousiast over waren. We hopen, dat zij dit project oppakken, zodat al onze moeite niet voor niets is geweest en zwangeren in de regio kunnen blijven profiteren van het project.

Onze andere skill sharing was een cursus die we afgelopen week hebben georganiseerd: "Basic skills in maternal and neonatal health, and obstetric emergencies" (het trainen van basale vaardigheden in de zorg rondom zwangere en pasgebore, en verloskundige noodsituaties). We hadden hiervoor 3 trainers, werkzaam in Kakamega hospital (zo'n 2,5 uur rijden vanaf Nangina) uitgenodigd voor de training. Drie dagen lang was de eetzaal van ons ziekenhuis het parcours voor de training. Niet alleen werd er les gegeven, maar ook veel geoefend, met poppen ("dummies") om de vaardigheid van bepaalde handelingen te oefenen. Er waren 15 deelnemers, waarvan 4 verpleegkundigen uit nabij gelegen "health facilities". Ook deed onze collega, dr. Nalika, enthousiast mee. Op de laatste dag, werden de certificaten uitgedeeld, en dat vindt iedereen leuk om te ontvangen uiteraard! Hoewel we zelf geen les hebben gegeven, ben je als organisatoren regelmatig in de weer met logistieke zaken. Nu de training is afgelopen, kunnen we zeggen dat het een succes was en hebben we veel enthousiaste reacties ontvangen.

De laatste week werk in Nangina is aangebroken, welke met name in het teken zal staan van zaken overdragen. Zo moeten onze functies bij de Quality Improvement Team worden overgenomen en moeten de laatste zaken voor de projecten worden geregeld. Daarna hebben we nog een week om het huis leeg te halen, de tas te pakken en naar Nairobi te gaan.

Groetjes

Anna en Albert

• 17 Februari 2013 - 14:11

Jelle En Diane:

Hey A&A,
    17 feb is blijkbaar een mooie datum om een blog te plaatsen ;) Kunnen we ons nog inschrijven voor jullie cursus? Misschien dan in een privesetting op Zanzibar? :)
    Succes met de laatste week en een veilige reis....
    tot snel
    J&D

• 17 Februari 2013 - 16:14

Annelieke Duker:

Ha Anna en Albert,

Jammer dat jullie weg gaan, maar geen verkeerd alternatief denk ik zo. Mochten jullie nog eens een paar dagen om het eiland willen fietsen dan weet ik nog een leuke gids/fatsoenlijke fietsen verhuur :-) Succes voor de laatste week!

Groetjes,
    Annelieke

• 19 Februari 2013 - 09:05

Sape:

Anna, Albert,

ziet er weer goed uit allemaal. Ook nog wat ervaring opgedaan als programmamanagers. Leuk hoor. Kun je bij terugkomst altijd nog in de "opleiding & training"-business aan de bak.

Stuur vast even je adres op Zanzibar toe. Dan kan PostNL zich vast voorbereiden op wat nieuwe lectuur...

Groetnis, Jarre!

Sape

• 01 Maart 2013 - 15:26

Bas Sentveld:

wow, wat een verhalen weer albert! en anna! Ik volg jullie zo nu en dan met veel belangstelling. Zanzibar is de volgende uitdaging lees ik in het vorige verslag. Heel veel succes met deze nieuwe uitdaging en veel gezondheid en geluk voor jullie beiden, en pas goed op jezelf en elkaar!! Hier toch een stuk minder spannend allemaal, behalve dat mijn opleidign tot shrink er bijna op zit en ik me nu aan het orienteren ben voor een grote mensen baan, al dan niet in friesland. Huis staat te koop, we gaan verhuizen naar alkmaar, kids naar een andere school, allemaal spannende nieuwe dingen weer. Met essie en de kids gaat alles goed, max is bijna 2 jaar, lotte straks alweer 6....en dat heb jij toch allemaal wat meer van dichtbij meegemaakt...wat gaat de tijd snel he?!
    Ik zal binnenkort weer eens bellen met Emmanuel, hij beept me steeds....

grtz vanuit het nog steeds koude leeuwarden....grt dokter bassio

Zanzibar, daar kun je toch naar toe op vakantie? ;-)