We gaan voor "mama-care"! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu We gaan voor "mama-care"! - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

We gaan voor "mama-care"!

Door: Anna en Albert

Blijf op de hoogte en volg Anna

07 November 2012 | Kenia, Nangina

Lieve vrienden en familie,

Na de drukke septembermaand op de verloskamers, werd het in oktober druk op de "general ward". Dit ondanks het feit dat de staking was afgelopen in de "staatsziekenhuizen". We hebben weer veel interessante en boeiende gevallen gezien en behandeld. Dankzij het internet hebben we dankbaar gebruik gemaakt van vrienden die in opleiding zijn tot medisch specialist en ons konden helpen bij het stellen van een diagnose en ons tevens wat konden onderwijzen over het onderwerp.
Toch is het wel minder druk in het ziekenhuis dan vorige maand. Wat mooi uitkomt want hierdoor hebben we de wat meer tijd voor de projecten die we aan het opzetten zijn.

Een project dat in september van start is gegaan is "Mama-care". Het doel van Mama-care is om de drempel voor vrouwen om in het ziekenhuis te bevallen zo laag mogelijk te maken. De kosten die een ziekenhuisopname met zich meebrengt zijn dan ook een grote drempel om naar het ziekenhuis te gaan, laat staan om daar te bevallen. Een groot deel van de vrouwen bevalt thuis onder begeleiding van een "traditional birth attendant" of in een klein "healthcentre". Indien er complicaties optreden tijdens of na de bevalling, en ze dus naar ons ziekenhuis worden doorgestuurd, is het vaak erg laat en de problematiek onnodig groot. Hoewel er in Kenia een verzekeringssysteem is, zijn in onze regio slechts weinig mensen verzekerd. Deze ziektekostenverzekering willen wij gebruiken om zorg toegankelijker te maken.
De essentie van het project is dat het ziekenhuis gedurende zes maanden de ziektekostenverzekering voor de zwangere betaalt, zodat ze vervolgens 'gratis' komt bevallen in het ziekenhuis. Voor de financiën van het ziekenhuis is dit ook aantrekkelijk, want voor elke verzekerde die in het ziekenhuis bevalt ontvangt het ziekenhuis een bedrag. Het komt erop neer dat beide partijen baat hebben. Zoals elke nieuw project, heeft ook dit veel strubbelingen en "kinderziektes", het valt dan soms ook niet mee. Maar we gaan met goede moed door.

Het volgende project dat we willen invoeren is "integrated palliative care". Dit idee hebben we opgedaan op het palliatieve zorg congres dat we in Nairobi hebben bijgewoond. Hoewel een groot deel van de patiënten wordt getroffen door infectieziekten, zijn er ook de nodige patiënten met onbehandelbare ziektes. Daarom willen we palliatieve zorg in ons ziekenhuis introduceren, wat enthousiast is ontvangen door de baas van het ziekenhuis. Momenteel is een van de verpleegkundigen op training in Nairobi, en als ze terugkomt gaan we het verder uitbouwen.

Het derde project waar we ons sterk voor maken is de baarmoederhalskanker screening. Baarmoederhalskanker komt na borstkanker het meest voor bij vrouwen in Kenia, daarnaast is er bij HIV positieve patiënten een verhoogde kans op baarmoederhalskanker. De screeining heeft als doel om alle vrouwen tussen 15-50 jaar te onderzoeken op tekenen van baarmoederhalskanker. Thuis gebeurd dit met een uitstrijkje een keer in de vijf jaar. Hier moeten we het doen zonder uitstrijkje en moet je na het aanbrengen van azijn of jodium kijken of er verdachte afwijkingen zijn. Omdat deze methode minder gevoelig is, moet je het een keer per jaar doen om voorstadia van kanker op te sporen. Zoals jullie begrijpen moeten er dus veel vrouwen worden gescreend, wat veel logistiek met zich mee brengt. Op zich zijn alle middelen in het ziekenhuis voorhanden, maar als soms de screening niet kan gebeuren omdat er zelfs geen azijn in het ziekenhuis te vinden is, kun je begrijpen dat er nog het nodige gestroomlijnd moet worden.

Naast al dit werk hebben we de afgelopen tijd ook een leuke mini vakantie gehad naar Oeganda! We zijn naar Jinja gereisd. Eerst moesten we lopend de grens over waarna we vervolgens naar de plek reisden waar de Nijl uit het Victoriameer ontstaat. Je kunt er geweldig raften, en dat hebben we dan ook gedaan. Erg leuk en spannend om te doen. Zeker een aanrader!

Tot de volgende keer.
Groetjes,
Anna en Albert

• 07 November 2012 - 17:19

Jelle:

Mooi verhaal, klinkt alsof jullie aanwezigheid werkelijk verschil maakt. Ik heb een mooi boekje palliatieve zorg trouwens, misschien binnenkort keer skypen? Vanuit een warm Lusaka, groet van Jelle en Diane

• 07 November 2012 - 17:25

Anne:

Hey Anna en Albert, jullie zijn met mooie dingen bezig zeg! Keep on the good work! X anne

• 07 November 2012 - 19:45

Ellen&Niels:

Leve de mama-care! We leven mee! X

• 07 November 2012 - 19:55

Mem:

Hoi Anna en Albert,

Fijn dat jullie wat resultaat boeken.
    Komt helemaal goed.
    Leuke foto's zag ook nog een mutsje.

Liefs mem.

• 07 November 2012 - 21:47

Fam: Algra, :

Lieve Albert en Anne.

Wat een geweldig reisverslag van jullie samen. plus die mooie foto's prachtig hoor Wij wensen jullie daar vverder alle goeds.Met een vriendelijke groet van de Fam: Algra

• 08 November 2012 - 14:18

P&P&W:

Lieve A &A,

Ontzettend leuk om weer een update te lezen!
    klinkt goed al die projecten ! hoop dat het van de grond komt.
    Aan jullie inzet zal het niet liggen ;)

Liefs, ûs

• 08 November 2012 - 20:16

Saskia:

Lieve Anna&Albert,
    Wat fijn dat jullie zo direct een verschil kunnen maken! Veel succes met jullie projecten.
    liefs Saskia

• 09 November 2012 - 21:38

Stephanie:

you go Mama Zero!en Mr. geboren met volle maan ( of wat was het ook alweer? :D ) keep up the good work!!

• 12 November 2012 - 19:35

Tjal:

Hey,

Jullie zijn goed bezig zo te lezen. Fijn om te horen dat de projecten van de grond komen.
    Nog even volhouden en dan heerlijk een paar weekjes naar huis.
    Kijk er naar uit jullie weer te zien.

Kappersbezoekje zou niet verkeerd zijn ;)

liefs Tjal

• 12 December 2012 - 16:39

Johan Natascha Anna Robert En Eva:

anna, albert,

het blijft prachtig om deze verhalen te lezen en te lezen hoe je het verschil kunt maken. Die katjes lijkt mij een voorbode, maar dat is niet erg, in sommige landen wordt dit zelfs aangemoedigd.

groet