September Baby Boom maand - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu September Baby Boom maand - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Anna Michalska - WaarBenJij.nu

September Baby Boom maand

Door: Anna&Albert

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Oktober 2012 | Kenia, Nangina

Het is alweer een tijdje geleden dat we wat hebben gepost, maar de afgelopen maand is het druk geweest in het ziekenhuis. Zoals de titel al verraad, was het vooral op de verloskundige afdeling rennen geblazen.

September is in Kenia de baby boom maand. Niet omdat iedereen September een mooie maand vindt om te bevallen, maar omdat December zo’n knusse maand is met alle gevolgen van dien. Het aantal bevalling lag de afgelopen maand dan ook een stuk hoger dan normaal en ook het aantal keizersnedes was een stuk hoger.

De drukte is niet alleen door de knusse december maand te verklaren, maar door de artsenstaking in Kenia. Sinds drie weken werken de arts-assistenten in de regeringsziekenhuizen (government hospitals) niet meer. Ze behandelen alleen uiterste spoedgevallen, wat in de praktijk erop neer komt dat patienten geen dokter krijgen te zien. De redenen voor de staking zijn complex, maar geldzaken zijn een van de onderliggende redenen. Door de staking is ons ziekenhuis een vand e weining ziekenhuizen in de regio waar artsen aan het werk zijn.

De afgelopen twee weken hadden we dienst, wat op een gegeven moment wel wat vermoeiend was. Omdat je 24 uur per dag beschikbaar bent, wordt je soms elke nacht gebeld en moet je ook overdag gewoon aan het werk. Maar ondanks de drukte is het ook interessant, omdat we patienten zien met ziektebeelden die we thuis niet vaak zien.

Het begin van deze maand lijkt wat rustiger te zijn, dus hopelijk lukt het ons om weer wat meer aandacht te geven aan de projecten die we hebben opgestart of die we willen opstarten. Hierover de volgende keer meer.

Helaas nog een vervelend bericht. Onze poes is dood. Drie weken geleden werd ze plots erg ziek. Ze was er zodanig slecht aan toe dat we besloten haar in te slapen. Maar gelukkig hebben we nog gezelschap van twee van haar dochters, die alsmaar groter en ondeugender worden.

Tot de volgende keer!

Groetjes,

Anna en Albert

  • 06 Oktober 2012 - 12:17

    Jordy & Stephanie:

    Gelukkig dat de drukke tijd weer voorbij lijkt te zijn. Al hebben jullie vast jullie surgical skills kunnen oefenen.
    Erg jammer dat Poes dood is, hopelijk kunnen de dochters het alleen aan, met een beetje hulp van jullie natuurlijk.
    Benieuwd naar jullie volgende verslag!
    Groeten, Jordy & Stephanie

  • 07 Oktober 2012 - 15:47

    Bert Hanekamp:

    Na ruim 35 jaar geleden uit Nangina vertrokken te zijn, overvallen mij nog steeds zo nu en dan nostalgische heimwee buien. Ik google dan maar weer eens naar nangina en kom jullie reisverslagen tegen. De heimwee werd eigenlijk alleen maar groter
    Mijn vrouw en ik hebben hele dierbare herinneringen aan ons verblijf in nagina tussen 1972 en 1975.
    We zijn beide als arts werkzaam geweest maar ankie, mijn vrouw, had er twee zwangerschappen en was dus maar parttime bij het ziekenhuis betrokken. We hadden al een zoontje.We zijn een paar keer terug geweest met en zonder de kits .maar het laatste bezoek is zeker alweer 15 jaar geleden. Er bleek natuurlijk heel veel veranderd en kijkend op google maps zie ik dat er wederom veel veranderingen zijn geweest. Met name jullie foto s laten dat zien. Opvallend nu een echte OK lamp ipv van twee Tl buizen,maar fundamenteler is de verandering (zo lijkt het) naar een veel meer uitgesproken medisch curatief centrum. dat is niet als kritiek bedoeld >Ik kan van hieruit natuurlijk helemaal niet beoordelen wat goed of slecht is in jullie situatie.Mijn eindoordeel over al onze ontwikkelingsbemoeienissen is over het geeheel genomen niet positief meer.
    Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat er nog aan uitgesproken publichealrh activiteiten plaatsvinden zoals de mobiele moeder en kind klinieken en de opzet van de "village nutrition aids" als voorlopers van de village health workers. Maken jullie nog jaarverslagen zodat ik daarin kan wegzwijmelen.Ik zal jullie graag volgen en met name foto en zo mogelijk jullie filosofische overpeinzingen over het werk dat jullie doen zijn wat mij betreft zeer welkom
    De nonnen die er in mijn tijd waren zijn al lang vertrokken en tot mijn verbazing zie ik op de maps ook de vermelding van de catholic mission church niet meer. Ik zie op de map nog wel de enorme grote kerk.
    Er zaten in die tijd twee zeer gastvrijenederlandse paters . Ik heb menig zonsondergang op hun prachtige veranda bewonderd uitkijkend over de nagina hills (funyula).
    De enige waarvan ik zou weten van iemand die we gezamenlijk kennen zou Beatrice Nekesa zijn en In Mumias waarschijnlijk Gertrud Lwanga en heel begaafde verpeleegkundige met wie ik heel intensief samenwerkte om de publkic health activiteiten van de grond te krijgen.
    Als jullie het op prijs stellen zal ik zo nu en dan graag reageren op jullie verdere belevenissen.
    Zat ik nu nog maar eens op die mooie veranda van de missie.
    hartelijke groet en werk ze
    bert hanekamp

  • 14 Oktober 2012 - 11:46

    Berend:

    Ha toppers,

    Met een regenachtige zondag in Nederland, doet het ons goed om weer een mooi verhaal te lezen. Passen jullie goed op jezelf! Interessant om over de septembergeboortegolf te lezen :-)

    Heel zielig dat poes dood is. Julie hebben vast nog wel een paar plaatjes van de twee jonge kittens, niet?

    Zet m op daar!

    ps. fysieke post ook op weg ;-)

  • 14 Oktober 2012 - 15:51

    Albert En Anna:

    Beste meneer Hanekamp,

    Bedankt voor uw enthousiaste reactie. Het lijkt ons leuk om verder ervaringen uit te wisselen, maar misschien is de email een betere manier. Onze adressen zijn: anna1512@gmail.com of alberttjalsma@gmail.com

    Met vriendelijke groet

    Anna en Albert

  • 14 Oktober 2012 - 15:51

    Albert En Anna:

    Beste meneer Hanekamp,

    Bedankt voor uw enthousiaste reactie. Het lijkt ons leuk om verder ervaringen uit te wisselen, maar misschien is de email een betere manier. Onze adressen zijn: anna1512@gmail.com of alberttjalsma@gmail.com

    Met vriendelijke groet

    Anna en Albert

  • 14 Oktober 2012 - 15:51

    Albert En Anna:

    Beste meneer Hanekamp,

    Bedankt voor uw enthousiaste reactie. Het lijkt ons leuk om verder ervaringen uit te wisselen, maar misschien is de email een betere manier. Onze adressen zijn: anna1512@gmail.com of alberttjalsma@gmail.com

    Met vriendelijke groet

    Anna en Albert

  • 04 November 2012 - 12:12

    Ankie En Bert Hanekamp:

    Ik was jullie even uit het oog verloren.
    Niettemin het lijkt me leuk wat verdere uitwisselingen te blijven doen zoals in mijn reactie van 7 okt jl voorgesteld. Blij dat jullie positief reageren.
    wij heten ankie en bert en schrikken als we u zijn. Collegiale groeten. bert
    e mail adres bert.hanekamp@planet.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1155
Totaal aantal bezoekers 45152

Voorgaande reizen:

24 Maart 2013 - 24 Maart 2014

Tunakwenda Zanzibar!

02 Maart 2012 - 30 November -0001

Tunakaa Nangina

Landen bezocht: